Contact  055 580 59 00 algemeen 
055 580 59 05 offerte aanvragen

 

Het geheim van een hecht horecateam volgens Sebastiaan Haslinger, operationeel manager Dudok Groep.

05 augustus 29 juli

“Samenwerken is in de horeca uiteraard belangrijk. Ook bij ons geldt het cliché; je bent zo sterk als je zwakste schakel. Ik neem altijd koffiekopjes als voorbeeld. Stel je wilt bij Dudok gewoon een kopje koffie drinken. Als het misgaat in de spoelkeuken, heeft de bediening geen schone kopjes meer om te serveren. Dus als ergens in de keten iets niet goed gaat, heeft de gast geen goede ervaring.”

Dudok_Arnhem_website_Persoonality

Het zijn de woorden van Sebastiaan Haslinger, operationeel manager Dudok Groep. We vroegen hem naar het belang van goede samenwerking. Hoe bouwen jullie aan teamspirit op de werkvloer? “We zoeken medewerkers die snappen hoe het werkt in een horecateam. Roept de floormanager ‘spring’, vragen zij niet ‘waarom’, maar ‘hoe hoog’. Als de afspraken helder zijn, zorgt dat voor goede samenwerking binnen een team. Iedereen beseft dat we bij Dudok samen bezig zijn met dat ene doel: de gast.”

Wat is jullie grote kracht?
“De basis is een goede structuur, waarin het duidelijk is wat er van je verwacht wordt én waarin collega’s het accepteren als ze daarop worden aangesproken. Het is transparant en iedereen beseft dat ze onderdeel zijn van een groter geheel. Uiteindelijk merken wij dat het voor medewerkers fijn is om duidelijkheid te hebben. Dat geeft zekerheid en een prettig gevoel.”

Sebastiaan Haslinger, operationeel manager Dudok Groep: "een hecht team bouw je door openheid te geven en met respect met elkaar om te gaan."

Hoe kneden jullie een team?
“We hebben geen rituelen of dat soort zaken. Een hecht team bouw je door openheid te geven en met respect met elkaar om te gaan. Wel organiseren we teamuitjes en dat soort dingen, maar het effect is, volgens ons, van korte duur. Het is een continu proces. Je moet er bovenop blijven zitten. Er zijn altijd momenten waarop de sfeer kan kantelen. Bijvoorbeeld bij collega’s die het niet meer naar hun zin hebben. Dat voel je en daar moet je op tijd bij zijn. De floormanager is daarom bij ons heel belangrijk. De zet de lijnen uit, zodat duidelijk is wat er van iedereen verwacht wordt.”

Wat is het DNA van Dudok?
“Dat je je beseft dat je onderdeel bent van een groter geheel. Dat doen we door nieuwsbrieven, door wat we vertellen op de locaties en door de APK; de Algemene Periodieke Kelnertraining. Daarin vertellen we over Dudok, over waar we voor staan, over hoe lang we al bestaan, over onze uitstraling. Zo geven we onze mensen het gevoel mee dat ze trots mogen zijn om bij Dudok te werken.”

Hoe zorg je ervoor dat deze uitstraling over alle vestigingen hetzelfde blijft?
“Het gaat er natuurlijk ook om dat we vanuit management onze mensen op eenzelfde manier aansturen. Daarom krijgen managers tien keer per jaar trainingen over leidinggeven, functioneringsgesprekken en dat soort zaken. Door daar op menselijk niveau een harmonie te creëren, sijpelt dat door in de rest van het bedrijf.”

Wij gebruiken cookies voor het optimaal functioneren van deze website. Lees onze privacy statement voor meer informatie.