4 complimenten die u altijd kunt gebruiken

Gepubliceerd: 14-08-2019

Uw medewerkers waarderen kan op diverse manieren. Complimenteren is er één van. Psychologisch onderzoek toont aan dat de beste verhouding tussen positieve en negatieve feedback 4:1 is. Oftewel tegenover 1 kritiekpunt moeten 4 complimenten staan voor de optimale werksfeer. Maar complimenteren is makkelijker gezegd dan gedaan.
 
Het allerbelangrijkste is dat uw compliment oprecht is. Iemand complimenteren die niet goed functioneert in de hoop productiviteit te bevorderen werkt niet. Daarentegen werkt het wel als u een goed presterende medewerker complimenteert. De kans bestaat dat collega’s zich spiegelen aan het beloonde gedrag. Iedereen wil zich nou eenmaal gewaardeerd voelen.
 
Toch wordt complimenteren niet altijd als iets eenvoudigs gezien, zowel om te geven als ontvangen. Het leukste is het natuurlijk als u een origineel en persoonlijk compliment geeft aan een medewerker. Voor iedereen die handvatten zoekt, geven we hier 4 complimenten die u altijd kunt gebruiken, maar ze vergen wel wat invulling vanuit u. Zo geeft u er ook automatisch een eigen en persoonlijke draai aan!

Compliment 1: Dat heb je goed gedaan!

‘Goed gedaan’ heeft meer impact dan u denkt omdat dit woorden zijn die niet regelmatig worden uitgesproken. Daarbij is het een laagdrempelige manier om met complimenteren te starten. Kijk wel uit dat dit geen loos compliment wordt. ‘Goed gedaan’ kan makkelijk rondgestrooid worden, dus maak het medewerker specifiek en zeg wat er precies goed is gedaan.

Compliment 2: Je bent een geweldige medewerker

Dit compliment ligt dichtbij ‘Goed gedaan’. Alleen complimenteert u hier iemand voor alle dagelijkse werkzaamheden, niet voor een bepaalde taak. Wederom is het hierbij belangrijk om te specificeren waarom u dit vindt en ook dit compliment niet te vaak te roepen. Het is zonde als een van oorsprong welgemeend compliment zijn waarde verliest!

Compliment 3: Goed gedaan, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Waardering en belangstelling verpakt in één compliment. Door niet alleen te zeggen dat een taak (of taken) goed zijn uitgevoerd, maar ook te vragen hoe iets is aangepakt toont u oprechte belangstelling. U geeft bijzondere aandacht aan die ene medewerker waarbij u laat merken dat het niet alleen gaat om resultaat, maar ook om het proces.

Compliment 4: Ik wist dat ik dit aan je kon overlaten!

Complimenten hoeven niet te slaan op een eenmalige actie. Het overdragen van een belangrijke taak of project toont al aan dat u vertrouwt op iemands kennis en kunde. Een goede vorm van waardering. Als de taak naar tevredenheid is volbracht, grijp dat moment dan aan voor een compliment! Uw medewerker zal zich belangrijk en gewaardeerd voelen.
 
Het geven van een compliment naar uw medewerkers hoeft niet ingewikkeld te zijn en zullen zowel uw vaste medewerkers als payrollmedewerkers goed doen. Hoe vaker u het doet, hoe normaler het zal worden voor u en uw personeel. Maar laat het nooit zo normaal worden dat een compliment van u niks meer betekent.
 
Wilt u nog meer tips omtrent goed werkgeverschap? Bezoek onze kennisbank eens! Voor meer informatie over de overstap naar payroll kunt u het beste direct contact met ons opnemen. We staan u graag te woord.
Punt
Punt
Jesse Punt Adviseur
Samen de beste werkgever.
CookieLevelFunctional Jouw huidige cookie level: Functioneel
Ons doel is om ondernemers te ondersteunen bij het werkgeverschap. Daarvoor gebruiken we jouw surfgedrag op persoonality.nl. Op basis hiervan kunnen we jou content laten zien waarvan we denken dat die beter bij jou past, in plaats van video's of blogs waar je waarschijnlijk minder mee hebt. 

Vind je dit oké?  Klik dan op 'akkoord'.