Ga voor tevreden medewerkers met deze 5 tips

Gepubliceerd: 22-11-2019

We kunnen wel stellen dat tevreden medewerkers binnen uw bedrijf voor een belangrijk deel bepalen hoe succesvol uw bedrijf is. Tevreden medewerkers zijn immers gemotiveerde medewerkers. Het is aan u om van tevreden medewerkers uw prioriteit te maken. Hoe u dat doet, vertellen we graag.

Tip 1: Ga in gesprek

Hoe groter uw bedrijf wordt, hoe lastiger het is om tijd vrij te maken en regelmatig met medewerkers in gesprek te gaan. Toch is er een duidelijke relatie tussen uw stijl van leidinggeven en de tevredenheid van uw medewerkers. Een ondernemer die niet of nauwelijks tijd vrij maakt voor personeel, draagt niet bij aan de tevredenheid. Probeer daarom betrokken te blijven. Plan eens in de zoveel tijd één-op-één gesprekken in, wees aanwezig bij evaluaties en luister naar de gesprekken op de 

Tip 2: Iedereen maakt onderdeel uit van een groter geheel

De bekende uitspraak “There is no I in Team” geldt in principe voor ieder bedrijf. Het is belangrijk dat u als ondernemer laat merken dat een medewerker deel uitmaakt van een groter geheel. Samen werkt u immers aan een gezamenlijk doel. Geef uw medewerkers verantwoordelijkheid en ontneem hen de kans niet om te groeien. Draag bij aan een bedrijfscultuur waarin u uw team aanmoedigt om met innovatieve ideeën te komen en slimme risico’s te nemen. Wees betrokken bij uw personeel, dan zijn zij dit ook bij uw 

Tip 3: Durf te investeren

Als we het hebben over investeren, spreken we over investeren in uw personeel. Er is geen beter gevoel dan het gevoel dat iemand vertrouwen in u heeft. Dit kunt u uitdragen door opties aan te bieden voor doorgroeien. Van cursussen tot trainingen en opleidingen, maar ook intern is vinger aan de pols houden belangrijk. Merkt u dat er behoefte is aan flexibele uren? Zijn de werkomstandigheden niet optimaal? Is er teveel stress? Bekijk de mogelijkheden en investeer ook in de opties om deze zaken te verbeteren. Want niet alleen draagt dit bij aan tevreden medewerkers, maar ook productieve medewerkers!

Tip 4: Laat geen ruimte voor onduidelijkheid

Waar de één gedijt bij chaos, vindt de ander het verschrikkelijk. Over het algemeen geldt een voorkeur voor structuur (of chaotische structuur als dit beter bij uw bedrijfscultuur past). Draag hieraan bij als ondernemer. Zorg voor overzichtelijke werkroosters als u merkt dat hier behoefte aan is, leg vast wat de regels zijn omtrent flexibel werken, vrije dagen opnemen, ziekmeldingen en ga zo maar door. Vergeet hierbij niet te luisteren naar de behoeftes van uw medewerkers.

Tip 5: Waardering is key

Over waardering hebben we al vele malen gesproken, maar niet zonder reden. Feedback geven over zaken die niet goed gaan is altijd makkelijker dan feedback geven over zaken die wel goed gaan. Wees u hiervan bewust. Blijf niet hangen in het negatieve, maar vertel eens waarom het harde werk van iemand gewaardeerd wordt. Waarderen en complimenteren is belangrijker voor tevreden medewerkers dan u misschien denkt!
 
Begin klein en start met één van deze tips. Zo is de eerste stap richting uw bijdrage aan tevreden medewerkers gezet.
 
Merkt u onvrede op de werkvloer en zoekt u advies? Of heeft u een andere vraag omtrent uw onderneming waar u hulp bij zoekt? Neem gerust contact met ons op en wij vertellen u hoe Persoonality u hierin bij kan staan.
 
Punt
Punt
Jesse Punt Adviseur
Samen de beste werkgever.
CookieLevelFunctional Jouw huidige cookie level: Functioneel
Ons doel is om ondernemers te ondersteunen bij het werkgeverschap. Daarvoor gebruiken we jouw surfgedrag op persoonality.nl. Op basis hiervan kunnen we jou content laten zien waarvan we denken dat die beter bij jou past, in plaats van video's of blogs waar je waarschijnlijk minder mee hebt. 

Vind je dit oké?  Klik dan op 'akkoord'.