Contact  055 580 59 00 algemeen 
055 580 59 05 offerte aanvragen

 

Werkt u ook vaak mee aan kortingsweken?

In de wereld van de hogere gastronomie bestaat al jaren controverse over de vele actie- en kortingsweken. De branche wil dat doorbreken door een eigen actieweek te lanceren. "Je zaak moet niet het hele jaar in de uitverkoop staan."

Groupon, Dinner Deals, de Nationale Restaurant Week: in de hogere klassen van de gastronomie wordt de laatste jaren steeds meer gestunt met prijzen. De prijzen van luxe driegangenmenu’s zakt soms tot ruim onder de dertig euro. "De meerderheid van de topchefs in Nederland heeft hier moeite mee", vertelt Henk Borst aan NU.nl.
"Chefs stoppen hun ziel en zaligheid in topgerechten. Dat mag niet zomaar worden weggegeven, vinden ze. Veel restaurants kiezen ervoor niet mee te doen met kortingen en actieweken, maar dan nog levert het fenomeen imagoschade op."

Grip

Henk Borst is directeur van Fijnproeven.nl, een nieuwe 'eigen' actieweek van restaurants in de hogere kwaliteitsklassen. De week (12 tot en met 18 oktober) is een poging om meer grip te krijgen op het fenomeen. Normaal gesproken worden actieweken namelijk georganiseerd door externe partijen zoals Groupon.

"De aanval is de beste verdediging, was onze gedachte. Op deze manier houden we zelf de controle. En alhoewel iedereen welkom is, richten we ons op liefhebbers van eten die het waard zijn om in te investeren", aldus Borst.

Uitverkoop

Aan de Fijnproeven.nl-week doen ruim honderd restaurants mee. Daarbij zijn onder meer De Librije in Zwolle, en het Amstelveense Aan de Poel, wier chef Stefan van Sprang onlangs pleitte voor meer laagdrempeligheid in de topgastronomie.

Ook tweesterrenrestaurant De Kromme Watergang doet mee. "Voor ons is het vooral een manier om rustige dagen op te vullen, en een jongere generatie te bereiken", zegt chefkok Edwin Vinke van de Zeeuwse zaak.

De Kromme Watergang deed in het verleden geregeld mee aan andere actieweken. “Maar het worden er teveel, en het levert weinig op. Je moet oppassen dat je zaak niet het hele jaar in de uitverkoop staat. Het is beter om dit soort dingen als restaurantbranche zelf op poten te zetten.”

Sceptisch

Fijnproeven.nl is een initiatief van de drie grootste organisaties op dit gebied: Alliance Gastronomique, Les Patrons Cuisiniers en Jeunes Restaurateurs. Een driegangenmenu kost 37,50 euro, waar 7,50 bij komt per Michelinster van het gekozen restaurant.

Veel deelnemers zijn gewoonlijk fel gekant tegen culinair gestunt. Directeur Borst: "Een klein aantal is ook over déze actieweek nog sceptisch. Met hen zijn we nog in gesprek."

Bron Nu.nl

Wij gebruiken cookies voor het optimaal functioneren van deze website. Lees onze privacy statement voor meer informatie.