Met deze 3 tips haal je Generatie Z binnen!

Gepubliceerd: 8-11-2022
Om Generatie Z (geboren in 2001-2015) kunnen we niet meer heen. Wie is deze generatie en waar kijken ze naar bij het betreden van de arbeidsmarkt? Hoe kun deze kandidaten het beste aan je binden? We hebben drie praktijkvoorbeelden voor je op een rijtje gezet.
 

Speel in op schakelvermogen
Generatie Z is opgegroeid met internet en smartphones, met daarbij ook de vooroordelen die ‘oudere’ generaties hierover hebben. Zo zouden ze weinig concentratievermogen hebben, maar niets is minder waar. Deze groep neemt snel informatie in zich op en kan daardoor snel schakelen.

Snel schakelen is iets wat zij dan ook verwachten van hun toekomstige werkgever. Ze nemen weinig tijd voor een beslissing (8 seconden om precies te zijn). In die 8 seconden bepalen ze of de vacature die ze zien relevant genoeg is. Het sollicitatieproces moet zo kort mogelijk waarbij Gen Z de voorkeur geeft aan communciatie via Whatsapp. 

Wees transparant in arbeidsvoorwaarden
In een sollicitatieproces vindt Generatie Z het belangrijk dat een potentiële werkgever transparant is over de arbeidsvoorwaarden. Zo zegt 87% van hen graag inzage te willen in een mogelijk arbeidscontract in het eerste gesprek. Dit is niet voor niets: 46% geeft aan zich zorgen te maken dat het geboden salaris niet voldoende is om in hun levensonderhoud te voorzien.

Geef direct in de vacatureteksten aan wat de voorwaarden zijn die jij als werkgever biedt. Wees open over het salaris en geef hierbij niet aan een 'marktcomform' of 'prima salaris' aan te bieden. Zo blijkt uit onderzoek van verschillende job-sites dat een vacature mét salarisvermelding 27% meer kandidaten aantrekt, dan een vacature zonder.

Persoonality helpt ondernemers hier graag mee en biedt het gratis werving en selectie platform Proost aan. Hierin plaats je gemakkelijk je vacature waarna deze deze automatisch verspreid wordt. Op het Proost platform vind je ook tips hoe jouw vacature nog beter opvalt. Klik hier voor meer informatie.

Bied coaching aan
Hierboven hadden we het al even over de transparantie in de arbeidsvoorwaarden en de zorg van Gen Z of ze financieel rond kunnen komen. Een arbeidsvoorwaarde waar deze doelgroep ontvankelijk voor is heeft betrekking op coaching. Dit kan coaching zijn op het gebied van financiën, opleiden en ontwikkelen, maar ook coachen op het gebied van de mentale gezondheid. Zo geeft 91% van Gen Z aan dat werkgevers een beleid voor mentale gezondheid zouden moeten hebben.

Om hier meer aandacht aan te geven werkt Persoonality samen met het platform GoodHabitz. Via dit platform kunnen werknemers ruim 150 cursussen en trainingen volgen. Van persoonlijk leiderschap, praktische cursussen zoals leren werken in Excel tot aan trainingen op het gebied van mindfulness.

Bron: CBS/Rapport Werf&/LEO/InTime 

CookieLevelFunctional Jouw huidige cookie level: Functioneel
Ons doel is om ondernemers te ondersteunen bij het werkgeverschap. Daarvoor gebruiken we jouw surfgedrag op persoonality.nl. Op basis hiervan kunnen we jou content laten zien waarvan we denken dat die beter bij jou past, in plaats van video's of blogs waar je waarschijnlijk minder mee hebt. 

Vind je dit oké?  Klik dan op 'akkoord'.