Wat is het verschil tussen een payrollorganisatie en een accountant?

Misschien heeft u op dit moment wel een accountant waarmee u samenwerkt, maar is een payroller als Persoonality wel een beter alternatief voor uw onderneming. In de praktijk krijgen we regelmatig vragen over het verschil tussen een payrollorganisatie en een accountant. Het is voor sommige ondernemers niet altijd duidelijk wat een payrollorganisatie doet en wat een accountant doet. In dit artikel, helderen we dit voor u op! Zo maakt u de beste keus voor uw bedrijf. 

Wat doet een payrollorganisatie? 

Hieronder leest u welke taken en verantwoordelijkheden horen bij een payrollorganisatie. 
  • Het grote verschil tussen een payrollorganisatie en een accountant is dat wij juridisch werkgever van uw personeel worden. Dit is bij een accountantskantoor niet het geval. Het betekent ook dat wij de arbeidsrisico’s dragen, en niet u. Ook bemiddelen wij namens u met bijvoorbeeld UWV en andere instanties. Op deze manier ontzorgen wij u zodat u zich volledig kunt richten op het ondernemerschap. 
  • Als externe hr-specialist kunnen we veel meer voor u betekenen dan alleen het verwerken van de loonstrookjes. Wilt u advies op het gebied van de wet- en regelgeving? Zit u met cao wijzigingen? Moet u medewerkers aan- of afmelden bij het pensioenfonds? Wij regelen deze zaken voor u. Zo heeft u hier geen omkijken meer naar. 


Wat doet een accountant? 

Dit zijn de taken en werkzaamheden van een accountant: 
  • Werkt u samen met een accountantskantoor, dan blijft u als ondernemer juridisch werkgever van uw personeel. Dit betekent dat u ook alle risico’s draagt, zoals het risico op arbeidsongeschiktheid of ontslag.
  • Een accountant is uw financieel specialist. Bij hem kunt u terecht voor onder andere al uw belastingzaken, maar een accountant houdt zich niet bezig met uw hr-beleid.
  • Verzuim, re-intergratie of herplaatsing: dit zijn allemaal zaken waar u zelf verantwoordelijk voor bent en waar u kennis van moet hebben. Een accountant is, in tegenstelling tot een payroller geen specialist hierin. 


Meer weten

Wilt u meer weten over payroll? Bekijk dan ook onze pagina ‘Voordelen van payroll’. Liever persoonlijk advies? Neem contact op met één van onze medewerkers.   

Bereken uw voordeel

Met de payrollcalculator berekent u online in vier stappen makkelijk uw tarief. Direct inzicht in de opbouw van uw payrollkosten. Handig toch? 

Start de calculatorVraag direct offerte aan

De website van Persoonality gebruikt bij bepaalde functionaliteiten cookies. Waar en waarom er cookies in data wordt opgeslagen kan je in ons cookiebeleid lezen. Sluit deze melding