Klanten aan het woord
Café restaurant Zeezicht
Midden in het bruisende stadshart van Breda vind je horecaondernemer Daan van Eendenburg van Oosterhout. Dik twintig jaar geleden kreeg ze de kans om café restaurant Zeezicht te pachten. Daar hoefde ze geen twee keer over na te denken. Inmiddels is ze ook trotse eigenaar van stadsborrelcafé SamSam en 60 medewerkers rijker. Voor hen doet ze het graag goed. 'Ik vind het belangrijk dat iedereen in zijn kracht staat, ik probeer het beste uit mijn medewerkers te halen’, legt Daan uit. ‘Dat doe ik door hen perspectief te bieden en de ruimte te geven om zichzelf te ontwikkelen. Zo worden onze keukenhulpen gestimuleerd om te groeien tot zelfstandig kok en kunnen medewerkers die starten als bijvoorbeeld food-runner bij mij doorgroeien tot leidinggevende.’
Best een uitdaging
De focus van Daan ligt natuurlijk op de ‘core business’, namelijk het verzorgen van eten en drinken voor de gasten en hen een fijne beleving geven. ‘Alles moet hiervoor tot in de puntjes geregeld zijn op de werkvloer’, zegt ze. Best een uitdaging. Helemaal wanneer je pech hebt. ‘In een vrij korte tijd lagen een aantal medewerkers langere periodes uit de running. Hierdoor had ik hoge verzuimkosten en was ik druk met administratieve werkzaamheden en het schrijven van re-integratieplannen.’ Dit vraagt tijd, geld en aandacht.
Zoektocht naar meer tijd en ruimte
‘De verzuimkosten en bijgaande stress maakten dat ik zocht naar een oplossing voor deze werkgeversrisico’s. Die vond ik in payroll van Persoonality. Hun adviseur Daan Vrijdag hielp mij alle kosten inzichtelijk te maken. Na het uitrekenen hoeveel tijd ik kwijt was aan alle werkzaamheden zoals salarisadministratie, urenverwerking en de kosten die ik maakte voor een HR-medewerker, bleek dat het zeker loont. Vooraf dacht ik dat ik veel duurder zou uitkomen met payrolling, maar toen ik alles bij elkaar optelde bleek dat niet het geval. Alles is goed geregeld voor mijn medewerkers, voor een betaalbare prijs. En ik kan doen waar ik goed in ben, zonder alle administratie, denkwerk en zorgen om risico’s.’
En nu?
Wat Daan doet nu ze meer tijd en ruimte heeft? ‘Ik richt me nu op zaken die ik belangrijk vind, zoals sociaal ondernemerschap. Ik wil een plek creëren waar iedereen zich thuis voelt en met plezier werkt. Bij ons is iedereen welkom. Wij hebben mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst, maar ook vluchtelingen en mensen met de meest uiteenlopende geloofsovertuigingen.'
Koffiedik, oesterzwammen en hamburgers
Daarnaast zet Daan zich actief in op het gebied van duurzaamheid. ‘We hebben veel aandacht voor biologische producten en kopen zo veel mogelijk lokaal in. Ik koop bijvoorbeeld een hele koe en gebruik hier alles van, zodat er geen vlees verloren gaat. Ons koffiedik wordt opgehaald en gebruikt om oesterzwammen op te kweken. Die worden weer verwerkt in onze gerechten, bijvoorbeeld in onze hybride hamburger. Ook werk ik met mijn leveranciers samen om het gebruik van plastic te minimaliseren.’
"Gun jezelf een bureau dat de taken overneemt die niet bij je core business horen"
Gun jezelf werkplezier
Of Daan nog advies heeft voor collega ondernemers? Jazeker, Daan: ‘Mijn advies voor ondernemers: gun jezelf een bureau dat de taken overneemt die niet direct met je core business te maken hebben. In mijn geval was dat dus payroll: geen personeelsadministratie en werkgeversrisico’s meer. Zo kan ik me volledig focussen op de gasten en de aansturing van mijn team. Dat is waar ik zelf veel meer plezier uit haal.’