Column

Komkommertijd

Zit je dit te lezen, dan wandel ik waarschijnlijk ergens samen met Marion door de bergen in de omgeving van Saalbach Hinterglemm. Ongetwijfeld in alle rust, afwisselend turend naar de bergtoppen en naar de routekaart. Wat een heerlijk vooruitzicht, twee weekjes ff helemaal niks moeten. Gewoon lekker wandelen, wellness, en heerlijk eten. Wie doet je wat! 

Maar wat lijkt dat nog ver weg op dit moment. Ik ben in de paar weken voor m’n zomervakantie nog zoveel drukker dan ik had verwacht. Die zogenaamde komkommertijd op werkgebied van jaren geleden ervaar ik echt niet meer. Ik mis dat toch wel een beetje. Ja, in de kranten en op tv is die komkommertijd nog wel steeds zichtbaar. Bij gebrek aan echt nieuws worden verschillende wissewasjes tot groot nieuws verheven. Ja hoor, in de lokale krant is het sluiten van een Cruijff Court in Kampen groot nieuws. Wat heet, het haalt zelfs Hart van Nederland. Serieus.  

Zelf ervaar ik die ‘wat-zal-ik-nu-eens-doen-tijd’ van de zomerperiode helemaal niet meer. Offertes moeten precies in deze periode de deur uit, business cases moeten worden gemaakt. Mijn outlookagenda, opgesierd met kleurrijke blokken, lijkt eerder op een onoplosbare puzzel dan een overzichtelijk geheel. Ik blijf nog maar even op aan staan.  

Keuzes en prioriteiten 

Terwijl ik dit allemaal aan ’t typen ben realiseer ik me dat ik deze drukte zelf creëer. Ik ben met veel dingen tegelijk bezig en ondanks dat ik het met veel plezier doe, vraag ik me af of ik wel de juiste prioriteiten stel. Nu merk ik dat ik een reflex laat insluipen van zelf doen is sneller en beter. Effect: Ik haal meer werk m’n eigen kant op. Ik moet strakker keuzes gaan maken, zodat ik m’n werk en mijn agenda steeds leuker ga vinden. Door de juiste keuzes en prioriteiten creëer ik m’n eigen komkommertijd!  

Ik heb de Eisenhouwer matrix weer eens afgestoft en uitgeprint. De meesten van jullie zullen deze matrix nog wel herinneren, waarbij je bij het maken van keuzes en prioriteiten kijkt naar de urgentie en belangrijkheid van een taak.  

Simpel voorbeeld; Ik deed de aanname dat ik een kei ben in Excel. Ik ben er handig en snel mee. Draaitabellen, verticaal zoeken en andere tovertrucs hebben geen geheimen voor me. Dus ik merkte dat ik steeds vaker bij rapportages of andere taken hiermee zelf aan het stoeien was. Eisenhouwer vindt hier iets van, dus ik nu ook.  

Verrassing 

Zo legde ik een in mijn ogen, flinke Excel klus neer bij Nicole, m’n collega op de binnendienst. Hoe verrast was ik toen ik er laatst naar vroeg en bleek dat ze dit al volledig onder de knie had en mijn hulp er niet bij nodig had. Prima; dat kan ik haar dus met gemak toevertrouwen. Het begeleiden van de wekelijkse bel-ochtend van mijn salesteam heb ik gedeeld met mijn meest ervaren salescollega's. Dat geeft niet alleen lucht in mijn agenda, maar bovenal geef ik mijn vertrouwen in mijn collega’s handen en voeten.  

Door verschillende werkzaamheden uit te besteden ontstaat hier weer ruimte en tijd voor nieuwe ideeën, inzichten en groei. Niet alleen bij mij, maar bij iedereen in mijn team. Iets wat mijn vak juist zo leuk en aantrekkelijk maakt. 

Wat leer ik hiervan

Keuzes-keuzes-keuzes. Ik ga voortaan vooraf bewuster om met de verschillende soorten taken en verplicht mezelf om vooraf te weten welke prioriteit ik er aan geef. Delegeren wat kan en zelf doen wat moet. Ik ga keuzes maken en kijken wie hierbij kan helpen. En niet weer; dat doe ik zelf wel ff vanavond of in ‘t weekend. Ik ga de sterktes en ervaring van mijn team beter inzetten. Met die conclusie in het achterhoofd heb ik meteen verschillende stappen gezet. Ik heb voor mezelf mijn prioriteiten weer op een rijtje gezet. Zo gaat deze keer mijn laptop niet in mijn koffer mee op vakantie om weer die ik-ben-een-onmisbare-manager uit te hangen. Dus genieten van al het moois wat Oostenrijk te bieden heeft. 

Hoe ga jij hier mee om? 

Gelukkig ben ik niet de enige die hier tegenaan loopt. Die conclusie durf ik wel te trekken als ik een blik werp op tussentijdse uitkomsten van ons doorlopende benchmarkonderzoek. 

Daaruit blijkt dat ondernemers en leidinggevenden graag hun tijd aan andere zaken zouden willen besteden. Bijvoorbeeld het zelf motiveren van medewerkers, het meer op de werkvloer aanwezig en gelukkig ook het gezin of de partner!  

Ik ben heel benieuwd hoe jij als ondernemer, manager of leidinggevende omgaat met een overvolle agenda. Ben jij ook voortdurend bezig of is het voor jou wel komkommertijd? Heb jij het in deze periode wel lekker rustig of zit jij verstrikt in taken waarvan je je afvraagt waarom je ze eigenlijk doet? Ik ben razend benieuwd naar jouw aanpak. Deel het met me in de "comments" op onze social media kanalen waar deze column wordt gedeeld.

En tjonge jonge, wat ben ik hier aan toe na al die drukke weken. Fijne vakantie!  

Dit is ook precies wat wij als Persoonality doen. Wij creëren ruimte en tijd voor onze klanten door HR-gerelateerde zaken uit handen te nemen. Ruimte en tijd voor ondernemers om te besteden aan die taken die ze altijd al hebben willen oppakken. Juist doordat wij als payrollorgansiatie een flink deel van HR-werkzaamheden uit handen nemen, besparen ondernemers kostbare tijd. Tijd voor het gezin, partner, sporten, of voor het laten groeien van het bedrijf. 

Wil jij als ondernemer weten wat wij als Persoonality voor jou kunnen betekenen in het besparen van tijd? Laat het me weten. Ik kijk er echt naar uit. Je kunt het als comment achterlaten op een van onze social media pagina's waar deze column wordt gedeeld. 

Berrie van Gils
Auteur Berrie van Gils Commercial Director Persoonality

Meer artikelen

Meer dan een fooi
Meer dan een fooi
Mag ik alstublieft een 10 van u?
Mag ik alstublieft een 10 van u?
Voorwaarts, mars!
Voorwaarts, mars!