Twan Mickers: "Persoonality is een verlengstuk van mijn bedrijf."

Bij het overwegen van payrollen, geven sommige ondernemers aan bang te zijn om de binding met hun medewerkers te verliezen. Ze vrezen dat de goede medewerkers vertrekken of dat ze zich minder sterk inzetten voor de zaak. Hoe komt dit? Waarom is het payrollen succesvol gebleken of juist niet? In een interview met Twan Mickers van Mickers Lunchroom proberen we naar boven te halen hoe de binding met het personeel net zo sterk kan blijven als vóór het payrollen.
 

Mickers Lunchroom: al 50 jaar een begrip in Uden

Mickers Lunchroom is al 50 jaar een begrip in Uden. Het is een typisch Brabants familiebedrijf met 17 medewerkers en de zaken gaan goed! Iedereen met voorliefde voor gebak kan er z’n hart ophalen. Twan Mickers heeft het druk met zijn onderneming, waardoor er minder tijd overblijft voor de administratieve kant van de zaak. Toch is deze kant van ondernemerschap net zo belangrijk. Daarom heeft Twan ervoor gekozen zijn administratieve workload van het werkgeverschap te delen. Wat is hierbij het proces geweest en hoe ervaart hij de samenwerking met Persoonality?

Ook meer succes uit uw bedrijf halen? 

Wij delen onze kennis over werkgeverschap graag met u.
Gratis adviesgesprekBel mij terug


De overstap naar payrolling

Twan vertelt: “De druk en de verantwoordelijkheid van een ondernemer wordt steeds groter. Veel tijd gaat zitten in de administratie rondom personeel. Van die rompslomp wilde ik af. In de loop van de jaren zijn verschillende payrollers komen praten. Ik hield eigenlijk altijd de boot af. Na een aantal gesprekken met verschillende partijen, sprong het gesprek met Persoonality er voor mij uit. Waarom? Het gevoel zat gewoon goed. Andere payrollers schetsten dat het interessant is om parttimers op de payroll te zetten en te ontzorgen. De vaste medewerkers kon je dan zelf in je bestand houden. Maar de meeste administratieve rompslomp heb ik juist bij mijn vaste medewerkers. Zij zijn voor mij en mijn zaak de grootste waarde, maar ook de grootste kostenpost als je kijkt naar ziekteverzuim, verzekeringen en loonbelasting. Toen ik dit voorlegde aan Persoonality, kreeg ik heldere antwoorden en besloot ik – gefaseerd – met ze in zee te gaan. Telkens wanneer een contract afliep, gingen mijn medewerkers bij Persoonality op de payroll. Dit is me erg goed bevallen.”

Twan vertelt verder: “Ik kom bij Persoonality niet voor onaangename verrassingen te staan. Ook sprak het me aan dat zij een hele gunstige cao hebben voor mijn werknemers. Daarnaast vind ik het heel prettig dat ik een vaste contactpersoon heb. Hier krijgen we binding mee als bedrijf en dat werkt gewoon heel fijn.”

Twijfels over payrolling

Dat klinkt positief. Maar toch had de omgeving van Twan, met name zijn accountant, zijn twijfels over payrolling. Hij was huiverig toen Twan over payrolling begon, zeker vanuit financieel oogpunt. “Natuurlijk kost payrolling geld en kom ik ook niet helemaal onder de administratie uit. En dat wil ik ook helemaal niet. Maar de voordelen wegen zeker op tegen de kosten. Het gemak dat je ermee hebt, wekelijks weten waar je aan toe bent qua betaling, geattendeerd worden op geldteruggaven door bijvoorbeeld cursussen die genoten zijn door de medewerkers, het geeft gewoon rust. Ik heb nu gewoon meer tijd om in de zaak te steken. En tijd is geld!

Maar wat vonden de medewerkers van de overstap naar Persoonality? Twan vertelt: “Mijn medewerkers waren sceptisch. Toch werden de meeste twijfels weggenomen tijdens de informatieavond die we samen hielden. Eigenlijk komen ze er op het moment van verzuim of ziekte pas achter wat Persoonality voor ze betekent, voor de rest ben ik gewoon hun werkgever. Ik weet dat op de achtergrond de dagelijkse dingen gewoon geregeld worden. En zo is het goed.”
 

Binding met het personeel

Twan: “Ik ben ook wel huiverig geweest over het verliezen van de binding met mijn personeel. Toch merk ik geen verschil. Persoonality is alleen juridisch werkgever, wat betekent dat zij de administratieve rompslomp uit handen nemen, en ik meer tijd voor mijn zaak en mijn personeel heb. Daar ben ik tenslotte ook werkgever voor! De tijd met mijn personeel is goed voor mijn zaak, voor mij en voor mijn medewerkers.”
 

De rol van Persoonality

Twan: “Voor mij is het kostenplaatje erg belangrijk. Ik wil ontzorgd worden, maar daar niet teveel voor betalen. Daar ben je tenslotte ondernemer voor, haha!” “Als ik Persoonality nodig heb, staat Persoonality altijd voor me klaar en mijn werknemers worden netjes behandeld.” Op de vraag of Twan ooit de personeelszaken weer in eigen beheer zou nemen, antwoordt hij: “Mocht het door de wetgeving weer makkelijker en goedkoper worden om het zelf te doen, dan zou ik dit kunnen gaan overwegen. Maar nu zeker nog niet.”

Ik zie Persoonality meer als verlengstuk van mijn bedrijf, dan als een tweede partij. Persoonality helpt namelijk met het zorgen voor mijn personeel.
 
Twan gaat verder: “Ik zie Persoonality meer als verlengstuk van mijn bedrijf, dan als een tweede partij. Persoonality helpt namelijk met het zorgen voor mijn personeel. Bij verzuim kunnen mijn medewerkers bij Persoonality terecht en dit wekt vertrouwen bij mij en mijn medewerkers. De lijnen zijn kort. Ik hoef hen niet dagelijks te spreken, voor mij is een paar keer per jaar voldoende. Voor kleine vragen is mailverkeer het makkelijkst en hierop wordt zeer adequaat gereageerd. Dat is het belangrijkst voor mij.”

Twan:

Ik ben ook wel huiverig geweest over het verliezen van de binding met mijn personeel. Toch merk ik geen verschil.

Ook samenwerken?

Onze klanten beoordelen onze dienstverlening met een 8.2. Met bijna 20 jaar ervaring, helpen wij u graag bij het werkgeverschap en alles wat daarbij hoort.
Wij bellen uLiever een adviesgesprek
 

De website van Persoonality gebruikt bij bepaalde functionaliteiten cookies. Waar en waarom er cookies in data wordt opgeslagen kan je in ons cookiebeleid lezen. Sluit deze melding