Column

Man Flu

Hatsjie

Daar zit ik dan met een griephoofd achter m’n bureau te werken aan deze nieuwe column voor het nieuwe jaar, Links van me een Hot Coldrex met heel veel suiker, stripje paracetamol, koortsthermometer en veel water. Mezelf voorgenomen dat als de meter ‘koorts’ aangeeft, dat ik dan onder de wol kruip. Gaat niet gebeuren, hoeveel ik ook ril en hoe vaak ik mezelf ook test met de thermometer, de temperatuur blijft groen. Diagnose van mijn schouderophalende Marion: ”Man flu”.

Dus door? Is ziek zijn een optie? Ik heb nog te veel op stapel staan en er moet nog heel veel worden afgerond om een vliegende start te maken voor 2024. Ondertussen krijg ik leuke foto’s en reacties vanuit de RAI in Amsterdam. Daar staat het grootste gedeelte van mijn team op de Horecava en ze hebben het daar enorm gezellig. Hoewel het erg kriebelt lijkt het me geen goed idee om de vrolijke manager daar uit te gaan hangen. Want het zou kunnen zijn dat ik m’n halve team uitschakel voor de komende weken. Met alle consequenties, lees regelwerk, van dien.

Nu heb ik het gelukkige voordeel dat ik als manager enorm ontzorgd wordt door mijn collega’s van HR en de afdeling Verzuim. Ze vertellen me precies welke acties ik volgens de wetten en regels omtrent ziekte moet ondernemen en hoe vaak.

Ga d’r maar aanstaan als je een eigen bedrijf hebt, en alles zelf moet opzoeken, coördineren en uitvoeren. Als ik alleen al naar de horeca kijk, vertelt het CBS me dat er in het derde kwartaal van 2023 een gemiddeld ziekteverzuim is geweest van zo’n 3,6%. Je kunt er dan gif op innemen dat kwartaal 4 tegen de 4% zal uitkomen. Dat betekent toch gewoon dat bij een bedrijf van zo’n honderd medewerkers er continue vier medewerkers ziek zijn. En als het dan vier langdurig zieken zijn (hopelijk niet natuurlijk) dan is de ziektebegeleiding die je zelf moet oppakken, veel werk.

Ziekte brengt veel meer met zich mee dan de al dan niet tijdelijke uitschakeling van een collega. En helaas voor jou komt er echt heel veel bij kijken.

Heel veel moeten

Je moet de planning gaan aanpassen, je moet een vervanger gaan zoeken. De ziekmelding moet worden doorgevoerd, je moet contact opnemen met de arbodienst en regelmatig contact met je zieke medewerker(s) houden. Lekker hè zoveel ‘moeten” in een zin. Helaas zul je zien dat het ook een impact heeft op je omzet en is er de kans dat je op korte termijn ook omzetverlies maakt. Want een ander mag het werk gaan overnemen en het duurt even voordat die invaller goed is ingewerkt. En dan kijk ik nog niet naar alle ‘eigen’ tijd en energie die je daar mee kwijt bent. 9 op de 10 ondernemers wordt niet echt blij van deze werkzaamheden.

Beter voorkomen dan genezen

Natuurlijk doe je er verstandig aan om zo veel mogelijk van je af te managen, en je te verzekeren voor alle extra kosten. Maar kijk ook eens wat je aan de voorkant kunt doen. Bouwen op de ijzeren generatie die ondanks die griep, corona of wat dan ook toch stug door gaat met het werk. Kijk daar eens met een andere bril naar. Als je daar alert mee omgaat kun je natuurlijk problemen proberen te voorkomen. Niemand zit erop te wachten dat je een snotverkouden keukenmedewerker door laat werken terwijl je hiermee het risico neemt dat je halve keukenbrigade sneuvelt en jij weer op zoek mag naar een tijdelijke vervanging.

Deze gedachte aan al het regelwerk voor de werkgever zette mij aan het denken. “Is dit inderdaad een “mannengriep”, moet ik doorwerken? Of doe ik er verstandig aan om me ziek te melden? Wat denk jij hiervan? Ben jij hier veel tijd aan kwijt? En waarmee zou jij geholpen zijn? Ik ben benieuwd hoe jij hier als werkgever of ondernemer naar kijkt.  

Berrie van Gils
Auteur Berrie van Gils Commercial Director Persoonality

Meer artikelen

Meer dan een fooi
Meer dan een fooi
Komkommertijd
Komkommertijd
Mag ik alstublieft een 10 van u?
Mag ik alstublieft een 10 van u?