Column

Hé Boomer!

Laat ik mezelf kort omschrijven als een man van een zekere leeftijd. Inmiddels 31 jaar getrouwd en vader van drie dochters in de leeftijd tussen 25 en 28 jaar. Ik werk in een dynamische omgeving met collega’s, jong en oud. Steeds vaker merk ik hier dat het verschil tussen generaties groter wordt. En soms kost het best energie om die verschillen weg te poetsen.

Generatiekloven in een dynamische wereld

Die verschillen komen soms heel subtiel boven drijven. Laatst speelden mijn dochters en ik het spel 30-seconds. Ik koos een kaartje en begon te omschrijven wat erop stond. Maar tot mijn verbazing begrepen mijn dochters niet wat ik bedoelde. Het bleek dat ze nog nooit van David Bowie hadden gehoord. De onvermijdelijke “Hé Boomer!" kwam binnen. Natuurlijk een geintje, maar het zette me wel aan het denken. Want hoe groot is die afstand tussen onze generaties eigenlijk? Overbrug ik dat gat door hip mee te doen met Snapchat, Instagram en TikTok?

In mijn tijd was een mobieltje niks meer als twee blikken aan een touwtje om met elkaar over een afstand te praten. Het eerste dat op een computer leek was een commodore 64 en een kleuren-tv was bijna net zo groot als een koelkast en een bijzonderheid. Als een telefoon al mobiel was, lag dat aan de lengte van het snoer waarmee die vastzat aan de muur. Mijn dochters zijn geboren én opgegroeid in een wereld waarin alles digitaal is en waarin smartphones en sociale media niet meer weg te denken zijn; ze zijn groot geworden via Hyves, Habbo Hotel, Facebook en Tinder en weet ik wat voor apps’s en platformen nog meer.

Leren van elkaars perspectieven

Ja, verschillen tussen generaties kunnen voor onbegrip zorgen. Dit gaat dan niet over technologie en gadgets. Juist op het gebied van normen en waarden, politiek en maatschappij merk ik dat het soms schuurt. Bij sommige opmerkingen die ik er thuis uit flap, word ik steevast gecorrigeerd om meer gepast taalgebruik te gebruiken.

In plaats van ons te focussen op die verschillen, zouden we ons moeten richten op de overeenkomsten. Want uiteindelijk willen we in mijn opinie allemaal hetzelfde: gelukkig zijn, een zinvol leven leiden en verbinding hebben met anderen.

Ik denk dat we van elkaar kunnen leren als we ons openstellen voor elkaars perspectieven en ervaringen. Dat betekent dat we ook moeten leren om te luisteren zonder te oordelen. Met mijn dochters heb ik veel gediscussieerd en vooral geleerd om mezelf open te stellen voor andere zienswijzen tegen over mijn oude, van huis uit meegekregen kijk op de wereld van mannetje-vrouwtje, huisje- boompje-beestje en alles minder dan 40 uur is parttime.

Ik zie bij onze horecaklanten en relaties dat de opkomst van de zogenaamde generatieZ zorgt voor uitdagingen op personeelsgebied. Deze “jonkies” hebben vaak andere verwachtingen en behoeften dan “oudjes”. Dit leidt steeds vaker tot communicatieproblemen en een gebrek aan verbinding op de werkvloer. Het is belangrijk om hier aandacht aan te besteden om een positieve werkcultuur te creëren waarin iedereen zich gewaardeerd voelt.

Het gaat erom dat we respect hebben voor elkaar en elkaars keuzes en achtergrond. Want uiteindelijk willen we allemaal serieus genomen worden en gezien worden als individu, ongeacht onze leeftijd, afkomst, seksuele voorkeur of geslacht.

"Dus ja, soms voel ik me een minder jonge man die best moet aanpoten om bij te blijven en voorop te lopen in de almaar snellere, digitale wereld."


Maar ik realiseer me ook dat ik nog veel te leren heb van mijn dochters en hun generatie. Ik wil graag een brug slaan tussen de generaties en samenwerken aan een betere toekomst voor iedereen. Ik zal ook wel moeten. Zowel in mijn werk als privé.

En wie weet, misschien kan ik mijn dochters nog eens verslaan met 30-seconds. Dat zou een mooi bruggetje zijn tussen onze generaties.
 
Dus wat nou “hé Boomer, meneer Boomer voor jou”
 
P.S. Heb jij niet écht de tijd om je compleet te verdiepen in de verschillende generaties en wil je snel wat meer weten over GeneratieZ? Check onze whitepaper over dit onderwerp. Download hier je whitepaper over Generatie Z (persoonality.nl) 

Berrie van Gils
Auteur Berrie van Gils Commercieel Director Persoonality

Meer artikelen

Meer dan een fooi
Meer dan een fooi
Komkommertijd
Komkommertijd
Mag ik alstublieft een 10 van u?
Mag ik alstublieft een 10 van u?