Wist u dat maar liefst 69% van de medewerkers aangeeft bij merkbare waardering harder te werken? Logisch, want het gevoel ertoe te doen is een fundamentele behoefte. Toch wordt het waarderen van medewerkers vaak onderschat. Want waardering uit u toch ook al in de arbeidsvoorwaarden? Deze en meer misvattingen helpen wij uit de weg. Waardering duurt echt het langst.
Misvatting 1: de beste waardering is geld
Een goed salaris of een salarisverhoging zijn absoluut een mooie beloning. Uw medewerker zal hier dan ook zeker blij mee zijn. Maar, hoe cliché dit misschien ook klinkt, geld is niet alles. U betaalt uw payrollmedewerkers voor het verrichte werk. Aan individuele waardering in de vorm van een compliment wordt meer waarde gehecht. Want het feit dat u een moment uit uw drukke agenda hiervoor vrijmaakt zegt meer dan een gestort bedrag op de rekening.
Misvatting 2: waardering geven is overbodig
“Ze doen gewoon hun werk” is een veelgehoorde reden om geen waardering te geven. Wij zijn de laatste om te ontkennen dat u hen daarvoor heeft aangenomen. Maar een medewerker die jaar in, jaar uit netjes alle werkzaamheden uitvoert krijgt door uw compliment wel een bevestiging en een boost. Als de kans bestaat uw medewerkers harder te gaan werken dankzij complimentjes en u hen op deze manier aan uw bedrijf kan binden, waarom zou u het niet doen?
Misvatting 3: waardering is alleen voor de beste
Binnen ieder bedrijf zijn er zogenaamde top performers. Een klein percentage medewerkers aan de top, laten we zeggen 25%, die u misschien wel waardering geeft vanwege zichtbare resultaten. Maar hoe zit het met het die overige 75%? U wilt hen niet verliezen, maar kan hen wel helpen verbeteren met behulp van complimenten. Een bedrijf alleen runnen lukt niet, daar is een team en teamwork voor nodig! Dit komt iedere medewerker ten goede.
Misvatting 4: waardering geven is soft
Het uiten van waardering kan door medewerkers en directe collega’s als iets
softs worden gezien. Denk hierbij aan lacherige reacties. Dit heeft als gevolg dat u of managers die u in dienst heeft ermee te stoppen. Doe het niet! De bottom line blijft: waardering zorgt voor motivatie en betrokkenheid, harder werken en minder ontslagnemers en dit zorgt voor meer omzet en minder kosten. Plus, een chef kok, bouwvakker, teamleider … een compliment doet iedereen goed, zelfs al zal de medewerker dit niet uiten.
Wij zeggen: complimenteer! Ook dat hoort bij
goed werkgeverschap! Alles over hoe u het beste waardering kan uiten en welke complimenten goed werken, dat leest u binnenkort.
Meer weten? Neem vandaag nog contact met ons op en kom erachter wat Persoonality voor u kan betekenen. Want we ontzorgen u waar nodig is.