Uw medewerkers waarderen door het geven van geld is niet alleen dé manier om uw waardering te uiten. Verantwoordelijkheid geven, talent ontwikkelen, complimenteren – medewerkers waarderen kan op allerlei manieren. Toch betekent dit niet dat u nooit iemand moet belonen met een loonsverhoging. Zolang u het combineert met andere vormen, zal uw medewerker dit gebaar zeker op prijs stellen. In dit artikel bespreken we 5 goede momenten voor het geven van opslag.
Moment 1: succesvolle opleiding
Talent ontwikkelen door het aanbieden van een opleiding, training of cursus is een vorm van waardering. Na een succesvolle afronding en het binnenhalen van een certificaat, is deze medewerker nog meer waard voor uw bedrijf. Dit is voor u het perfecte moment om een loonsverhoging te geven
Moment 2: promotie maken
Bij een promotie verwacht u meer van uw medewerker als het gaat om competenties. Het is een functie die meer van iemand vraagt en vaak is dit hét moment voor een loonsverhoging. Als u eerst wilt zien hoe iemand presteert in de nieuwe functie, kunt u ook een afspraak maken met uw medewerker dat er een evaluatie plaatsvindt. Tijdens de evaluatie kunt u vervolgens bespreken of doelen zijn behaald en of hier een loonsverhoging tegenover staat.
Moment 3: nieuwe taken
Soms groeien medewerkers vanzelf in een functie. Iemand neemt langzaam meer taken op zich, voelt zich verantwoordelijk voor projecten, begeleidt nieuwe medewerkers. Dit gaat meestal om medewerkers die langer voor u werken. Aan u de taak om deze medewerkers in de gaten te houden. Als u ziet hoe de medewerker is gegroeid kunt u, naast complimenteren, een opslag geven.
Moment 4: vast contract
Wilt u één van uw medewerkers een vast contract aanbieden? Meestal wordt dan verwacht dat hier een hoger loon aan verbonden is. Voor medewerkers is dit ook het moment om te starten met salarisonderhandeling. Omdat een vast contract ook betere secundaire voorwaarden betekent zoals een pensioenregeling, auto van de zaak of reiskostenvergoeding, geeft u dit wel onderhandelingsmogelijkheden.
Moment 5: positieve beoordeling
Tijdens beoordelingsgesprekken bespreekt u met uw medewerkers het resultaat van het afgelopen (half) jaar. Zijn de KPI’s behaald, waren de resultaten positief? Het functioneren van uw medewerker wordt volledig in kaart gebracht. Aan de hand hiervan kunt u goed bepalen of een eventuele loonsverhoging op zijn plek is.
Een jaarlijkse loonsverhoging is niet altijd vastgesteld in de CAO, maar hoort wel bij goed werkgeverschap. Goede medewerkers wilt u natuurlijk behouden. Wilt u meer informatie over loonsverhoging, bijvoorbeeld met welke percentage u loon het beste kunt verhogen? Neem contact met ons op en we gaan aan de slag met al uw vragen. Ontdek de kracht van Persoonality.